سرکار علیه

برای باقی ماندن،‌بنام الباقی

استخوان خوک و دست های جذامی

دومین کتاب از مصطفی مستور. مستور از اولشم تو ذهنم به عنوان نویسنده ای بود که سعی داره مفاهیم فلسفی و اساسی رو طی داستان به مخاطب بفهمونه یا حداقل مخاطب رو به فکر بندازه. بنظرم تا حدی هم موفقه.

خیلیا به مستور ایراد وارد میکنن. اما من قبولش دارم به عنوان نویسنده ی درجه دو. 

استخوان خوک و دست های جذامی داستانی از یک برج و همسایه هاشه. نویسنده به هرخونه سرک کشیده و تیکه تیکه مشکل هر واحد ساختمونی رو بهمون میگه. داستان ،آخرای کتاب به حدی درهم تنیده میشه که موضوع جمله ها از همسایه ای به همسایه ی دیگه تغییر میکنه. 

عنوان کتاب یه جایی توضیح داده میشه، یکی از همسایه ها با همکارش بیرون از برج، یه جایی از شهر، درحال کشتن پیرمردِ ثروتمند بدون ورثه ای هستن که رادیو حدیثی از امام علی نقل میکنه:  به خدا سوگند که دنیای شما در نزد من پست تر و حقیرتر است از استخوانِ خوکی در دستِ جذامی. 

این حدیث درحالیه که تموم همسایه های برج بخاطر مشکلاتشون دست و پا میزنن تا به جایی چنگ بزنن و یه راه نجاتی پیدا کنن: پدر و مادری که دختر کوچکشون سرطان گرفته، مردی که از زنش طلاق گرفته و با مشکلات بعد طلاق و روحیه ی ضعیف شده ی بچه کوچکش دست و پنجه نرم میکنه، مادری که همسرشو از دست داده و پسرش به جنون افتاده، زن تن فروشی که تو یکی از شب ها عاشق مردی میشه اما مرد حاضر نیست پاشو فراتر از نگاه کردن و گرفتن دستای زن بذاره، مرد قاتلی که به خاطر پول دست به هرکاری مزنه و... همه اینا مشکلات بزرگی هستن. در واقع ممکنه نقطه ی عطف زندگی هر آدمی محسوب میشن. 

در چنین شرایطی، طی همچین مشکلات سخت و جانکاهی، امام علی میگه همه ی اینها حقیر تر از اسخوان خوک در دست یه آدم جذامیه!

 

رمان کم حجمه، قلمش روان و اصلا سخت خوان نیست. 

فقط یه شخصیت رمان حرفایی میزد که خارج از گفتگوهای عمومی بود، همون پسر دیوانه! بنظرم حرفای همین پسر ارزش فکر کردن داشت و مصداق حرفاش همسایه های دور و برش بودن. 

 

شنبه ۲۵ مرداد ۹۹ , ۲۲:۰۶ رفیقِ نیمه راه

به این سرعت کتابارو تموم میکنی!؟

نمیدونم چه سرعتی دارم :| فقط میخونم. 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دلخوشیم به همین روزمرگی ها
چراکه زندگی چیزی جز روزمرگی نیست.
Designed By Erfan Powered by Bayan